Het begrip personal branding is ruim 10 jaar geleden voor het eerst geïntroduceerd in de VS. De laatste jaren wint het begrip ook in Nederland aan populariteit. Een vertaling van de term is helaas niet mogelijk. Een vertaling zou al snel het woord ‘merk’ in zich hebben. En dat roept weer de reactie bij mensen op “ik ben geen merk!”.

Toch roepen wij mensen, net als merken, ook beelden op als anderen onze naam horen, een afbeelding van ons zien, of aan ons denken. Wij laten, net als merken, ook indrukken achter ‘in de hoofden’ van de mensen in onze omgeving. Onze uitspraken, activiteiten, gedrag en houding roepen een emotionele reactie op bij anderen. Mensen houden van mensen. Mensen kijken graag naar mensen. Je gaat op het terras zitten zodat je lekker mensen kunt kijken. Vervolgens ga je ze analyseren en bedenken wat hun relatie is en waar ze vandaan komen. Mensen praten ook graag over mensen. Als mensen over mensen praten dan gaat dat in heel veel gevallen gepaard met een waarde oordeel. Remco is cool vanwege zijn manier van lopen. Ineke is tof omdat ze altijd klaar staat voor anderen. Marco is laks omdat hij altijd te laat komt. Het uitleggen waarom je iemand mag heeft bijna altijd te maken met het gevoel dat je bij iemand hebt. Deze gevoelens en de beelden die er bij horen doen zich uiteraard niet alleen voor bij e mensen die je in je vrije tijd ontmoet. Juist ook in je werk wordt er over je gepraat.

Er wordt gepraat over de manier waarop mensen je zien en waarderen. Het gaat zelden over je opleiding of over je ervaring. Het gaat er over of je goed of slecht bent. En het gaat er over of mensen graag met je willen samen werken, of dat je alleen maar ballast bent en irritatie oproept. Iedereen heeft unieke eigenschappen. Met deze eigenschappen kun je er voor zorgen dat je, bij een bepaalde groep mensen, een positieve emotionele reactie oproept. Deze positieve reactie zorgt ervoor dat mensen je aannemen bij een sollicitatie en vragen om met ze samen te werken bij projecten. Dit is dan ook waar het bij personal branding om gaat: om het oproepen van een positieve emotionele reactie bij die mensen die voor jou belangrijk zijn door het ontdekken, zichtbaar maken en versterken van jouw onderscheidende waarde.

De positieve emotionele reactie is gericht op het blij maken van mensen. Jij bent in staat iets voor anderen te betekenen. Je bent waarschijnlijk niet in staat om de wereld te verbeteren of een voetbalstadion met 50.000 mensen aan je voeten te leggen. Toch zijn er mensen waarvoor jij van toegevoegde waarde bent als je met of voor ze werkt. Er zijn mensen die het fijn vinden om met je te mogen werken en graag bij je willen horen.



%d bloggers liken dit: