personal branding voor het realiseren van persoonlijke doelen

Iedereen doet aan personal branding. Iedereen laat door zijn of haar gedrag en communicatie indrukken achter bij andere mensen. Deze indrukken bepalen de manier waarop je wordt waargenomen en de manier waarop je een volgende keer wordt benaderd. Ook de manier waarop er over je gepraat wordt, wordt door de indrukken die je achterlaat beïnvloed. Veel mensen zijn zich echter niet bewust van de kansen die er zijn om de manier waarop ze waargenomen worden positief te beïnvloeden. Het actief en gericht beïnvloeden van de manier waarop je wordt waargenomen is geen doel op zich. Deze bewuste personal branding doe je om jouw persoonlijke doelen te realiseren. Je kunt verschillende doelstellingen bereiken door bewust met personal branding aan de slag te gaan. Hieronder worden zeven persoonlijke doelen beschreven die je kunt bereiken door bewust met personal branding aan de slag te gaan.

1. ik wil een leider worden

Of je nu als (zelfstandig) ondernemer werkt of als medewerker in loondienst iedereen kan een leider worden binnen een markt of op een bepaald thema. Sterke merken als Coca cola, Google en Ikea zijn markt leiders met hun producten. Misschien heb jij ook de ambitie om binnen een bepaalde markt of binnen jouw organisatie een leider te worden. Je kunt leider worden op een bepaalde discipline als projectmanagement of communicatie. Maar je kunt ook kiezen om met behulp van een bepaalde eigenschap of vaardigheid leiderschap te verwerven. Misschien is het je creativiteit, je resultaatgerichtheid of juist je inspiratie naar anderen toe. Wil jij een leiderschapsrol vervullen? Dan is het bewust met je personal branding aan de slag gaan een eerste stap die je kunt zetten. Het kiezen van een leiderschapspositie en deze vervolgens gaan verwerven is personal branding in haar zuiverste vorm.

2. ik wil focus aan brengen in de dingen die ik doe

De kans is groot dat je de afgelopen jaren in verschillende functies hele verschillende dingen gedaan hebt. Dat is ook prima. Het is een ideale manier om te ontdekken waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Toen je begon met werken wist je waarschijnlijk niet wat je precies wilde gaan doen. Er zijn maar weinig mensen die op school al weten wat ze later precies willen worden. Veel mensen laten hun loopbaan vormgeven door toevalligheden en door externe ontwikkelingen. Een reorganisatie of een vraag van een leidinggevende kan je zomaar in een functie brengen waar je daarvoor nog nooit van gehoord had. Daarbij kan het ook nog voorkomen dat je veel dingen leuk vindt. Nu werk je een aantal jaar in verschillende functies en heb je het gevoel dat het tijd is om keuzes te maken. Keuzes voor de activiteiten en verantwoordelijkheden waar je je verder in wilt ontwikkelen. Personal branding helpt je bij het aanbrengen van een focus in je werkzaamheden. Als je eenmaal bepaald hebt wat jouw onderscheidende waarde is, is het makkelijker keuzes maken in de dingen die wel en de dingen die je niet wilt doen. Nieuwe projecten of vacatures die voorbij komen kun je makkelijker en sneller beoordelen als je hebt geformuleerd wat jouw onderscheidende waarde is.

3. ik wil een top of mind status creëren bij mensen in mijn omgeving

Je bent ergens heel goed in. Misschien niet de beste van de wereld, maar jij kunt iets veel beter dan de mensen in je omgeving. Je wilt dan ook gevraagd worden als een probleem zich voordoet waar jij de oplossing voor bent. Je wilt dat mensen gelijk aan jou denken in bepaalde situaties. Ze hoeven niet de hele tijd aan jou te denken, maar wel op de specifieke momenten dat ze je zouden kunnen bellen of wanneer ze je aan zouden kunnen bevelen aan anderen. Daarnaast erger je je er misschien wel aan dat een collega of concurrent gevraagd wordt voor bepaalde opdrachten of projecten waar jij veel beter werk zou kunnen leveren. Kortom, je wilt een ‘top of mind’ status creëren bij de mensen waarvoor jij van toegevoegde waarde kunt zijn. Met een sterke personal brand realiseer je direct een top of mind status. Een sterke personal brand spreekt tot de verbeelding en maakt altijd de belofte waar. Als jij jezelf helder, consistent en onderscheidend weet te positioneren zul je vanzelf een top of mind status bij mensen in je omgeving realiseren.

4. ik wil een hoger salaris (mijn financiële waarde verhogen)

Heb je wel eens om salaris gevraagd en het niet gekregen? Heb je wel eens je baan opgezegd en als tegenvoorstel een salarisverhoging van je baas aangeboden gekregen? Op het moment dat je je werkgever zegt dat je weg gaat, wordt jou financiële waarde pas goed duidelijk. Toch hoeft het niet zover te komen. Door met personal branding je positie binnen of buiten je organisatie te versterken zal je financiële waarde en daarmee je salaris ook stijgen. Personal branding om een hoger salaris te realiseren is gericht op het inzichtelijk maken van jouw toegevoegde waarde. Wat is het precies dat jij voor de organisatie betekent? Welke resultaten realiseer jij? Mensen zijn bereid om meer voor een sterk merk te betalen. Coca cola kost in de supermarkt twee keer zoveel als huismerk cola. De (merk)waarde van Coca cola wordt daarmee in één keer duidelijk. De productie kosten van Coca cola zullen niet twee keer zo hoog liggen als de productie kosten van andere cola’s. Kosten worden er uiteraard wel gemaakt om het merk Coca cola sterk te houden. Veel reclame en merchandising en heel veel sponsoring. Want een sterk merk wordt getypeerd door een grote herkenbaarheid.

5. ik wil mijn herkenbaarheid vergroten

Personal branding is bij uitstek geschikt om jouw herkenbaarheid binnen je organisatie of in de markt te verhogen. Je hoeft niet op een arrogante manier over jezelf te gaan praten om je herkenbaarheid te vergroten. Maar pure bescheidenheid brengt je ook niet waar je wezen wilt. Wil je dat mensen weten wat jij voor ze kunt betekenen dan is het versterken van je positie en het communiceren over je toegevoegde waarde een manier om dit te bereiken. Je bent van toegevoegde waarde voor de organisatie en voor je collega’s. Deze toegevoegde waarde mag je zichtbaar maken op een manier die bij je past. Als mensen weten wat jij voor ze kunt betekenen, en als ze jouw resultaten en toegevoegde waarde weten te herkennen, wordt je belangrijker voor ze. Het verhogen van je herkenbaarheid kan dan ook één van de doelen zijn die je met bewuste personal branding kunt realiseren.

6. ik wil mijn persoonlijke doelen en ambities bereiken

Het formuleren van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is tegenwoordig een standaard onderdeel van de HR cyclus bij bedrijven. Het communiceren van dit plan is veelal nog een uitzondering. Je mag je persoonlijke doelen en ambities formuleren en met je leidinggevende bespreken. Deze doelen en ambities communiceren en relateren aan je onderscheidende waarde is vaak nog een gemiste kans. Personal branding heeft een sterke expressieve en communicatie component. Het formuleren van doelen en ambities, het voor jezelf doornemen en aan anderen communiceren van deze doelen en ambities helpt je bij het realiseren ervan. Het dwingt je om er mee aan de slag te gaan en het versterkt je geloofwaardigheid als je gecommuniceerde doelen en ambities realiseert. Dus ook hierbij kan het bewust met personal branding aan de slag gaan je helpen.

7. ik wil mensen om mij heen verzamelen (trekt mensen aan)

Sterke personen trekken mensen aan die bij ze willen horen. Mensen werken ook graag voor sterke leiders. Maar sterke leiders trekken naast medewerkers ook klanten aan. De keuze voor je leiderschap maakt niet zo veel uit. Als je maar een duidelijk herkenbare belofte weet waar te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is Steve Jobs. Bij Apple zowel verantwoordelijk voor de ontwikkeling van innovatieve producten waar hij zich tot in de details mee bemoeit. Hij is volstrekt authentiek in zijn presentaties waar hij in spijkerbroek en zwarte coltrui de nieuwste producten wereldkundig maakt. Maar daarnaast is hij ook persoonlijk verantwoordelijk voor het aantrekken van aansprekende namen om het Apple bedrijf verder te ontwikkelen.

Advertenties

0 Responses to “personal branding voor het realiseren van persoonlijke doelen”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s





%d bloggers liken dit: