Interview: Marloes Veldhuizen

Marloes is freelance filmmaakster en een echte internet geek. Ze was ook niet voor niks geekster 1.09 van GeekFM. Marloes, of beter Marlooz zoals ze zichzelf online ‘brand’, is een niche personal brand in de online media wereld.
Vind je jezelf een personal brand?

In eerste instantie dacht ik van niet, maar toen je met deze vraag kwam ben ik daar eens over gaan nadenken. Ik ben freelancer en als freelancer moet je jezelf profileren, dus in zoverre ben ik wel een personal brand.

Hoe profileer je jezelf? Welke online middelen zet je daar voor in?

Ik houd een vlog bij, een video blog, op viva.nl. Daarnaast heb ik een nog een aantal blogs en vlogs, zowel voor persoonlijke dingen als zaken die ik met mensen wil delen.

En daarnaast ben ik natuurlijk actief in allerlei sociale netwerken zoals Hyves en Twitter. Vooral Twitter, ik ben helemaal twitter verslaafd.

Je bent niet bang om privé zaken online te zetten. Je hebt een video dagboek op Viva waar je schrijft over slapeloosheid en depressie, je hebt een first date live gestreamt. Is het een bewuste keuze dat je zoveel van je privé leven deelt?

Eigenlijk heb ik daar nooit zo bij stil gestaan. Ik ben opgegroeid met het internet en ik had heel vroeg eigenlijk al vrienden in Amerika, waar het internet toen al veel normaler was. Ik ben toen ook een website gaan bijhouden, ik was toen 16 of 17, waarop ik ook alles deelde. Ik deed dat voor mijn vrienden en ik heb nooit gerealiseerd dat anderen dat ook konden lezen of interessant zouden vinden.

Uiteindelijk zijn we allemaal mensen, en dat vergeten sommige mensen wel eens. Het is altijd leuk om te weten waar we allemaal mee bezig zijn en wat voor problemen iemand heeft. Een soort voyeurisme zit er toch in iedereen.

Denk je dat alles wat je uit je privé leven deelt een impact heeft op je professionele imago?

Daar was ik wel heel bang voor, zeker toen ik over de slapeloosheid ging vertellen en de depressie die daarbij kwam. Is dat wel goed voor mijn imago en hoe kijken potentiële opdrachtgevers hier tegen aan? Maar iedereen is positief geweest, ik heb alleen maar leuke reacties gekregen en ik heb sindsdien meer opdrachten dan ooit.

Kan het ook zo zijn dat er wel een aantal potentiële klanten juist wel afhaken omdat je zo open bent, maar aan de andere kant net zoveel, of misschien meer, andere juist wel denken dat iemand met zoveel lef, die moeten we inhuren?

Ja, dat kan zeker het geval zijn. Een heleboel van mijn vrienden zijn ook niet online bezig en begrijpen het ook niet, maar het maakt mij niet zoveel uit. Ik ben wie ik ben, daar kan je geheimzinnig over doen, maar wat schiet je daar mee op?

Heb je van te voren nagedacht over je je wilde positioneren?

Nee, ik ben totaal niet zakelijk ingesteld en ik ben er gewoon ingerold. Mijn opdrachten kwamen uit mijn netwerk, van borrels en zo. De gunfactor naar mijn kant toe is blijkbaar heel groot.

Hoe denk je dat je potentiële opdrachtgevers je zien? Wat zijn je merkwaarden?

Ik wist dat mensen mij altijd zagen als dapper, gezellig, intelligent, leuk en een doorzetter, lief. Allemaal heel positief, maar ik zag mezelf niet zo. Voor het viva blog heb ik vrienden en collega’s geïnterviewd en toen kreeg ik ook al die opmerkingen terug. Dus als mensen die me kennen me blijkbaar zo zien, ben ik daar ook maar in gaan geloven en wil ik ze ook waarmaken. Als ik er drie moet noemen waarvan ik zelf hoop dat mensen ze in mij zien is dat sociaal, communicatief en creatief.

Je hebt een hele bijzondere manier gevonden om je personal brand te exploiteren: Marloozvertizing.

Marloozvertizing is eigenlijk begonnen als een grap. Ik wilde heel graag naar The Next Web, maar kon de 750 euro daar niet voor betalen. Op Twitter kreeg ik redelijk alles voor elkaar, dus ik heb een oproep geplaatst dat ik graag naar The Next Web wilde en in ruil daar voor een t-shirt van het bedrijf zou dragen. Iets wat me in het verleden veel opviel was dat ik altijd op heel veel foto’s stond als ik op borrels was, dus dat zou veel exposure opleveren. Bemba reageerde daarop en in ruil voor een t-shirt en de entree heb ik daar drie dagen voor ze rond gelopen. Tegen Bemba had men zelf gevraagd met hoeveel mensen ze er waren, want ze hadden zoveel mensen met een t-shirt gezien, terwijl alleen ik en Arne er waren.

Middels Marloozvertizing ben ik inmiddels ook bijvoorbeeld naar de spin awards geweest, inclusief het diner, dankzij nettraject. En ik zoek nog een sponsor voor Le Web.

Exploiteer je je personal brand nog op andere manieren?

Ik ben dus freelance filmmaker en ik krijg mijn opdrachten vanuit mijn netwerk vanwege wie ik ben. Dus als freelancer maak ik zeker gebruik van mijn personal brand.

Heb je nog een gouden tip voor mensen die meer aan online personal branding willen doen?

Maak jezelf zichtbaar, besteed met zorg aandacht aan je netwerk profielen. Zet er geen rare dingen op die misschien schadelijk voor je kunnen zijn, maar ben wel open en eerlijk.

Het hele interview (15 minuten) is hier als MP3 te beluisteren.

0 Responses to “Interview: Marloes Veldhuizen”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

