versterk je positie: zorg voor vertrouwen

Sterke merken bestaan bij het vertrouwen dat mensen in deze merken hebben. Het vertrouwen is gebaseerd op de resultaten en het gevoel dat een auto, TV, software, cola, kleding of persoon je geeft. Waar ter wereld je ook bent, Coca Cola is er altijd (Always Coca Cola). Maar ook zorgt Coca Cola ervoor dat de smaak overal ter wereld hetzelfde is. Je weet dus precies wat je kunt verwachten van Coca Cola. Nooit verrassingen. Nooit teleurstellingen. Hetzelfde geldt voor de software van Google. Daarvan weet je dat het om internetsoftware gaat, dat het particulier gebruik altijd gratis is en dat het snel en gebruiksvriendelijk is. Ook over de producten van Google hoor je de gebruikers niet klagen. Gebruikers worden niet teleurgesteld.

De resultaten die worden geleverd en de belofte die wordt waargemaakt, zorgen voor vertrouwen in het merk. Vertrouwen in een merk zorgt voor merkloyaliteit. Als mensen weten wat ze kunnen verwachten, komen ze eerder terug en zijn ze eerder geneigd het merk aan anderen aan te bevelen. Andersom werkt het ook. Als je het vertrouwen in een leverancier, product of merk verloren hebt, stap je over naar een alternatief.

Je kunt het vertrouwen in jou als professional of ondernemer verhogen. Dat kun je doen door de activiteiten die je onderneemt, dus met je gedrag. Daarnaast kun je gaan communiceren waar je voor staat. Voordat je hier mee begint moet je jezelf de volgende 4 vragen stellen(geïnspireerd door Stephen M.R. Covey; The Speed of Trust):

  • Ben ik integer? Eerlijkheid staat boven alles. Een reputatie van eerlijkheid is dan ook de basis voor vertrouwen. Je kunt beter zeggen dat je iets niet (alleen) kunt, of niet op tijd af zult hebben dan dat je het op zijn beloop laat. Integriteit gaat echter nog verder dan eerlijkheid. Het gaat ook om de goede dingen doen als niemand kijkt. Integriteit betekent ook trouw aan jezelf, ergens voor staan en open zijn in de dingen die je doet en wilt.
  • Wat zijn mijn intenties? Met welke achterliggende gedachtes of motieven doe je de dingen die je doet. Zijn je bedoelingen zuiver naar jezelf en naar anderen toe? Is het helder voor anderen wat jouw agenda is? Intenties kun je kiezen, benoemen en communiceren. Een persoonlijk belang in de dingen die je doet is prima, juist goed. Maar maak helder wat je intenties zijn en laat het niet ten koste van de intenties van anderen gaan.
  • Wat zijn mijn competenties? Kun je benoemen waar je goed in bent? Welke ervaring heb je die duidelijk maakt dat je ergens goed in bent? Welke trainingen volg je of boeken lees je om te zorgen dat je nog beter wordt in de dingen die je wilt doen? Het is de uitdaging om goed te worden en te blijven in de dingen die je doet. Dit kun je doen door de dingen te doen die aansluiten bij je talenten. De dingen die je van nature al goed kan. Daarnaast moet je zorgen dat je je blijft ontwikkelen en veranderingen in je omgeving blijft volgen. Tot slot is het van belang om te weten waar je naar toe wilt. Durf de keuze te maken voor waar je wilt staan over een paar jaar.
  • Voor welke resultaten sta ik? Resultaten hebben een directe impact op je geloofwaardigheid. Maar ook het vertrouwen in jezelf en het vertrouwen dat anderen in jou hebben is gebaseerd op resultaten. Wat zijn jouw resultaten van de afgelopen tijd? Dragen deze resultaten bij aan jouw geloofwaardigheid? Hoe goed ben je in staat om jouw resultaten duidelijk maken? Ben jij in staat om met de door jouw bereikte resultaten anderen te overtuigen? Om je resultaten te versterken moet je verantwoordelijkheid voor nemen. Welke activiteiten hebben geleid tot welke resultaten? Bedenk voordat je aan iets begint wat het resultaat zal zijn. Geloof in de dingen die je doet, dat ze tot resultaten zullen leiden en dat je er beter van zult worden.
Advertenties

0 Responses to “versterk je positie: zorg voor vertrouwen”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s





%d bloggers liken dit: