Interview: Koken met Karin

Het eerste interview in het kader van het nieuwe boek is gedaan. Karin Luiten van Koken met Karin was ons eerste ‘slachtoffer’. Het interview is hier op MP3 te beluisteren. Onderstaand is de in tekst uitgewerkte versie die ook (grootendeels) in het boek zal verschijnen.

Karin heeft Frans en Spaans gestudeerd, heeft veel banen gehad, maar altijd het gevoel gehad ‘is dit het nu’? Na enige soul searching kwam ze tot de conclusie dat koken en tekenen haar passie waren. Een vriend suggereerde daar een website van te maken en dan daarmee te beginnen. Zo is de site kokenmetkarin.nl begonnen met recepten en illustraties. En een poppetje, haar alterego Karin, die tips geeft en dingen uitlegt.

Was het doel toen je startte om ondernemer te worden?

‘Nee, het is een uit de hand gelopen hobby. Ik kreeg er wel zoveel energie van dat ik er wel iets mee wilde doen, maar dat is nooit het doel geweest toen ik begon. Het begon zoals de meeste sites met drie bezoekers per dag, ikzelf, mijn moeder en één onbekende. Maar al redelijk snel ging het als een olievlek. Toen heb ik ook contact gezocht met blogo media en daar heb ik een koken.blogo gestart. En met het weblog erbij ging het heel snel. Toen ontstond ook heel snel het idee dat ik er meer mee kon en dat lukt gewoon niet als je een baan hebt. Dus toen heb ik het besluit genomen dat ik me hier helemaal op ga storten er mijn werk van ga maken.’

Vind je jezelf een personal brand?

‘Ja en nee. Het grappige is dat het wel ontstaan is, maar ik mezelf nooit als persoon centraal heb willen zetten. Ik wil mensen op een plezierige manier aan het koken krijgen. Daarom is het poppetje er ook bij gekomen, om op een prettige manier dingen te kunnen uitleggen zonder dat ik zelf steeds in beeld hoef te zijn. Maar als je het omdraait, als ik er mee stop houdt het merk koken met Karin ook op.’

Dus je bent wel bewust bezig met het imago koken met Karin

‘Ja, ik ben wel bezig om een ‘kookimperium’ te creëren, maar ik wilde het niet puur op mezelf toespitsen. Daarom is ook dat poppetje erbij gekomen. Op een gegeven moment wilde ik ook kookvideo’s maken, maar ook daar wilde ik niet dat het om mij als persoon ging. Dus maakte we filmpjes waar je handen iets zag bereiden, maar dat werkte dus niet. Dus uiteindelijk sta ik nu toch gewoon met mijn gezicht voor de camera. Dus nu ben ik wel heel erg bezig met de vraag of ikzelf over kom wat ik ook wil uitstralen met de site. Geen stress, gewoon lekker gezellig koken en zonder al te veel moeite iets bijzonders op tafel zetten.’

Je bent bewust dus bezig geweest met wat je wilde uitstralen met koken met Karin. Je belangrijkste merkwaarde is ‘kleine moeite, groot effect’ en vooral dat ongecompliceerde wil je uitdragen. Is dit geheel authentiek en let je er erg op in hoe je je verder online presteert?

‘Het is wel heel authentiek. Ik hoef geen moeite te doen om na te denken over mijn imago, want het is wie ik ben. Wel heb ik, doordat ik nu zelf ook kookboeken schrijf en veel actief ben, nog meer respect gekregen voor anderen in het vak. Ik zal daarom ook niet meer zomaar iemands werk afkraken.’

Wat doe je allemaal om je online te profileren?

‘Ik heb mijn eigen site, kokenmetkarin.nl met daarop o.a. filmpjes en tekeningen. Maar het is wel allemaal gericht op de recepten. Ik heb een eigen blog, koken.blogo.nl, met allerlei artikelen. Dit mede omdat ik gaandeweg er achter kwam dat ik schrijven heel leuk vond. Daarnaast reageer ik uiteraard op andere weblogs. Online alleen verdiend echter geen geld en daar kan je lang niet alles mee.’

Is een online personal brand goed offline te exploiteren?

‘Ja, online is puur mijn visitekaartje. Veel van mijn opdrachtgevers, zeker voor de workshops, komen via mijn website naar mij toe.’

Waar verdien je dan je geld mee?

‘Ik geef kookworkshops voor groepen, ik schrijf kookboeken, ik schrijf als freelancer artikelen en recepten voor allerlei tijdschriften en bladen en doe ook illustraties.’

Wat wil je nog meer doen? Waar liggen nog meer exploitatiemogelijkheden van het personal brand Karin?

‘Ik zou graag nog iets met tv willen doen. Daarnaast zie ik mogelijkheden voor productlijnen van potten, pannen, theedoeken, maar ook blocknotes met boodschappenlijstjes, misschien zelfs wel iets met jam of chutney. The sky is the limit.’

Heb je nog een gouden tip voor online personal branding?

‘Mijn tip zou zijn, blijf dicht bij jezelf. Bekijk wat je echt leuk vindt en daar ben je dan vaak ook echt goed in en als je ergens echt goed in bent vind je het vaak ook erg leuk. Maar probeer vooral niet iets te doen waarmee je denkt dat je rijk of beroemd wordt, dat kan vanzelf komen, maar zoek vooral iets waar je gelukkig van wordt.’

Advertenties

1 Response to “Interview: Koken met Karin”


  1. 1 Fia Luiten juli 12, 2008 om 4:47 pm

    Die Karin! Heel reëel in haar uitspraken: blijf dicht bij jezelf en doe vooral wat je leuk vindt. Ik ben haar eerste fan en ben zeer trots op wat ze doet en vooral ook op de manier waarop ze dit doet. Ik hoop dat ze op de ingeslagen weg doorgaat en dat ze mensen zoals ik, die niet van koken houden, op haar ongecompliceerde manier met “weinig moeite, groot effect” blijft enthousiasmeren. En rijk worden is leuk, maar als je zelf bewust weet te kiezen voor een leven waarin je datgene kan doen wat volledig je hart heeft, dan ben je rijk! En wat maakt het dan uit of je een personal brand bent of niet??


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s





%d bloggers liken dit: