Niemand is in jou geïnteresseerd

Het is misschien even schrikken als je dit te horen krijgt: “niemand is in jou geïnteresseerd”. En dat is natuurlijk ook niet waar. Er zijn heus mensen thuis of vrienden of familie die heel graag willen weten wat jij zoal op een dag doet.

Als bekende Nederlander uit de muziek, media of politiek ligt dit natuurlijk anders. Die hoeven maar over straat te lopen of het is al nieuws. Wekelijks worden er bladen vol geschreven en dagelijks zijn er verschillende TV programma’s die het wel en wee van bekende Nederlanders in beeld brengen. Het bijzondere is dat die bladen en de programma’s alleen kunnen bestaan bij voldoende lezers en kijkers. Dus blijkbaar zijn er echt mensen geïnteresseerd in elke stap die er door BN’ers wordt gezet.

In jouw geval is dat dus anders Er is dus eigenlijk niemand die geïnteresseerd is in wat jij vandaag hebt zitten doen achter je bureau of wat je dan ook verder hebt zitten doen. En ook dit is natuurlijk niet helaal waar. Collega’s, managers, projectleiders, medewerkers kunnen wel degelijk geïnteresseerd zijn in jou. Maar dat zijn ze alleen als het voor hun duidelijk is wat jij voor hen kunt betekenen. Zij willen graag weten op wat voor manier jij kunt bijdragen bij het realiseren van hun doelen. Zo zit jij waarschijnlijk zelf ook in elkaar. Probeer eens 5 collega’s te noemen waar je een gesprek mee hebt gevoerd. Dit moeten dan gesprekken zijn geweest waarin je oprecht geïnteresseerd was in iemand zonder dat je wat van ze nodig had. Grote kans dat het je niet lukt om 5 namen te noemen. En als het wel lukt, zijn het waarschijnlijk gesprekken geweest waar je een goed gevoel van hebt gekregen omdat jij jouw verhaal kwijt kon en je ze dus toch nodig had als toehoorder.

Je moet jouw toegevoegde waarde voor anderen dan ook helder hebben voordat je aan bewuste personal branding gaat doen. Het ‘bewust’ is gericht op het inzetten van personal branding met als doel je positie te versterken. Een sterke positie brengt je bijvoorbeeld leuke projecten, gevraagd worden om met mensen samen te werken, meer klanten of een nog leukere baan.

Personal branding is dus niet gericht om jezelf op korte termijn beter te kunnen verkopen. Daarvoor kun je iets aan ‘image consulting’ doen. Dat is het mooier maken van de buitenkant. Het aanpassen van je kleding, kapsel of houding. Daarmee kun je snel een andere indruk maken op mensen. Je hebt vast wel eens te horen gekregen als je op eens een ander soort kapsel had of een kleur trui of broek die mensen niet van je gewend waren. Misschien ben je dan leuker om naar te kijken. Maar daarmee ben je niet bezig om te bekijken wat jouw waarde voor anderen is. Alleen als je dat helder hebt en duidelijk weet te maken zijn anderen in jou geïnteresseerd.

Advertenties

0 Responses to “Niemand is in jou geïnteresseerd”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s





%d bloggers liken dit: