Word goed gevonden

Om goed tot je recht te komen als persoon en als professional is zelfkennis cruciaal. Zelfkennis om te weten wat je te bieden hebt, wat je sterke kanten en je talenten zijn, en ook waar men jou beter niet voor kan vragen. Het is het meest effectieve middel om carrière te maken op het scherpst van de snede en jezelf een werkend leven te bezorgen met moeiteloos succes en eindeloos veel plezier.
Zelfkennis is de belangrijkste kennis die je kunt opdoen in je loopbaan.

Er is echter een belangrijke tweede stap die op het verwerven van het zelfinzicht volgt. En dat is het aan anderen kenbaar maken van je kwaliteiten en unieke eigenschappen. Het is leuk dat jij zelf weet waar je goed in bent, nu de rest van de wereld nog!

Tot voor kort had je hiervoor een aantal middelen tot je beschikking: een CV, een visitekaartje, je eigen verhaal. Maar nu het internet niet meer uit ons leven weg te denken is, zijn er legio mogelijkheden bij gekomen om jezelf krachtig en onderscheidend te profileren. In het boek waar ik op dit moment aan werk , behandelen we alle kansen (en bedreigingen) die er voor je persoonlijke online profilering zijn ontstaan, dankzij internettoepassingen als YouTube, Hyves, LinkedIn, Google en Myspace. De mogelijkheden zijn eindeloos, zoals je kunt volgen op http://www.personalbrand.nl

Het mooie van het internet en al zijn mogelijkheden, is dat het voor iedereen beschikbaar is. Het maakt een krachtige persoonlijke profilering – of personal branding – ineens een stuk makkelijker, zonder dat je er heel veel geld aan uit hoeft te geven. Een slimme homepage of persoonlijke website is eenvoudig te maken. Een Hyves pagina of LinkedIn profiel is binnen een half uur te fabriceren en ook nog eens gratis. Dankzij al deze hulpmiddelen kun je eenvoudig online kleur bekennen en anderen laten weten wat jij ze te bieden hebt. Of je jezelf nou heel uitgebreid of bondig, persoonlijk of zakelijk, kleurrijk of afstandelijk presenteert.

Het internet biedt daarmee een grote kans en een scala aan mogelijkheden om jezelf krachtig en onderscheidend te profileren. Het kan veel mensen helpen om zichtbaarder te maken wat er uniek en onderscheidend aan hun persoonlijkheid is.
Maar het internet verandert niets aan het feit dat je eerst zelf moet weten wat jouw talenten, drijfveren en passies zijn. Alleen dan kun je verhaal op een heldere en geloofwaardige manier op anderen over brengen.
Dus, ondanks het voortrazen van de techniek met steeds weer nieuwe mogelijkheden, blijft het duizenden jaar oude advies van het Orakel van Delphi de basis: ‘Ken Uzelve’!

deze post van Huub van Zwieten is ook als column gepubliceerd in De Telegraaf op 24-5-08

Advertenties

0 Responses to “Word goed gevonden”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s





%d bloggers liken dit: