Reageren of reaguren

Reageren op weblogs is één manier om jezelf te profileren op het internet. Eén manier om je eigen personal brand inhoud te geven. Veel mensen die reageren zijn echter geen reageerders, maar reaguurders, zoals dat in de blogosphere wordt genoemd. Negatief zonder inhoud. Het is namelijk niet erg om het niet eens te zijn met een blogger (wij hopen op dit weblog ook veel kritiek te krijgen op ons boek, kritiek is namelijk fantastische input), maar wel inhoudelijke kritiek.

Marc Drees schrijft hierover op Recruitmentmatters een mooi stuk. Een verschil van mening, maar waar zit jouw kritiek?

Als je werkt aan je personal brand, zorg dan dat je kritiek in één van de bovenste drie categorieën valt. En zorg er ook voor dat de argumenten en bewijzen die je aandraagt valide zijn. Veel discussies op Nederlandse weblogs worden veelal omgeven door het weglaten van gegevens (die tegenstrijdig zijn aan de mening van de reageerder) of het aanhalen van verkeerde gegevens.

Wanneer deze dan door de blogger zelf ontkracht worden krijgt deze doorgaans naar zijn hoofd geslingerd: “geef je ongelijk nu maar toe”, want een reaguurder is als hij of zijn ‘bewijs’ heeft aangeleverd doorgaans niet meer in staat tegen bewijs te lezen.

Voor je personal brand is het van belang dat als je reageert, je dit niet anoniem doet. Gebruik je echte naam en zorg dat er een directe link terug is naar je website, je linkedin profiel of een plek waar je jezelf bekend maakt. Daarnaast is het van belang dat je altijd inhoudelijk reageert . Je hoeft het niet eens te zijn met iemand en soms kunnen cijfers meervoudig interpretabel zijn. Daarvoor hebben de Engelsen een mooi gezegde: ‘let’s agree to disagree’. Verzand alleen nooit in schelden of het proberen onderuit te halen van iemands reputatie omdat hij ‘geen ervaring zou hebben’ of ‘geen kennis van zaken op dit gebied’. Zoals een goede vriend van me altijd zegt: “ga nooit een discussie aan met een idioot, hij zal jouw verlagen tot zijn niveau en het vervolgens winnen op ervaring”.

3 Responses to “Reageren of reaguren”


  1. 1 Jochem juli 11, 2008 om 1:51 pm

    Reageren…

    Uit ervaring kan ik je verhaal wel ondersteunen. Tenslotte lees ik deze blog nu via een omweg van 3 andere blogs (begon met een blog over KokenmetKarin). Zelf maak ik ook wel gebruik van blogs om onze boekjes onder de aandacht te krijgen, ik probeer (uiteraard) wel altijd ‘on topic’ te reageren en dus zeker niet te reaguren zoals je het noemt. Nou zijn we recent ook gestart met het aanbieden van persoonlijke vriendenboekjes (www.onlinevriendenboekje.nl) en de meeste blogs die daarover gaan bieden een prima gelegenheid om ‘On Topic’ te reageren.

    Afsluitend moet ik zeggen dat ik de stelling van je vriend niet deel. Ik moet de eerste idioot nog tegenkomen die in staat is om mij tot datzelfde niveau te verlagen, iemand die bezig is met het branden van zijn naam/merk zal daar ook niet snel gevoelig voor zijn denk ik? Het punt om niet met idioten in discussie te gaan vind ik verder uiteraard wel een goed punt maar dat geldt dan in algemene zin.

    Bedankt voor dit platform waar ik ‘On Topic’ onze vriendenboekjes nog een keer kan vermelden (mits het mag blijven staan natuurlijk 😉

    Groeten en succes met jullie boek!
    Jochem

  2. 2 Bas van de Haterd juli 26, 2008 om 8:34 am

    @Jochem: ik moet je eerlijk zeggen dat het mij in de hitte van de strijd ook al wel eens is overkomen om me te verlagen tot het niveau van reaguurders. Vaak met sarcastische comments (ik ben een sarcast, past goed bij me) die op papier niet zo goed over komen. Het is soms best moeilijk om inhoudelijk op mensen te reageren.

    Zo hebben we, om een voorbeeld aan te halen, in het artikel over marloozvertizing op Marketingfacts nu iemand die vind dat hij inhoudelijk reageert, maar ikzelf heb geen woord inhoud kunnen ontdekken. Ik heb rustig tot 10 geteld en niet gereageerd en deze persoon gewoon genegeerd, maar de drang is er toch en je verlaagd je snel helaas.


  1. 1 Guido Mesman's blog » De 10 tips voor hyves. Trackback op mei 16, 2010 om 2:59 pm

Geef een reactie

